België en wijn (Episode 2)

17/12/2015 - Episode 2 .
Ook in deze aflevering halen we de studie aan van Business France omtrent de wijnmarkt in België.
Deze keer gaat het over de geografische verschillen, aankopen over de grens, aankopen op de domeinen zelf en de parallelle markten.

Stereotypical French man standing on French flag in the shape of FranceVlaanderen, belangrijkste motor

Door de gunstige economische situatie zit het wijnverbruik in Vlaanderen de laatste jaren in de lift.
45% van het verbruik van stille wijnen situeert zich in Vlaanderen, waar 55% van de populatie woont.

2004-2014: Frankrijk verliest marktaandeel

In de afgelopen 10 jaar steeg de Belgische wijnimport met 8% in volume en 19% in waarde, in 2014 goed voor bijna 1 miljard euro ingevoerde wijnen!
Maar Frankrijk verloor 14 punten marktaandeel, in het voordeel van landen als Spanje (+ 8 punten; 14% marktaandeel), Duitsland (+ 4 punten; 7% marktaandeel) en Chili (+ 2 punten; 4% marktaandeel). Italië, Portugal, Australië en Zuid-Afrika wisten hun marktaandeel te consolideren.

« Gebotteld door de verdeler »

Opmerkelijk is de invoer van bulkwijnen: ongeveer 27 tot 30% van het wijnvolume wordt lokaal gebotteld.
Supermarktketens zoals Delhaize en Colruyt bottelen een groot deel van hun wijnen zelf, om economische redenen op gebied van transport, verpakkingstaksen en exclusieve (huis)etiketten.
Deze twee marktleiders importeren jaarlijks bijna 43 miljoen liter wijn in bulk, wijnen die ze vervolgens in België zelf bottelen, terwijl ook de bag-in-box meer en meer aan populariteit wint.

Heruitvoer

Een aantal Belgische bedrijven voeren wijnen opnieuw uit naar andere landen, genietend van de gunstige ligging van België te midden van Europa. Deze wijnvolumes worden in het algemeen opnieuw uitgevoerd naar de Verenigde Staten via de haven van Antwerpen (vooral champagne) en Nederland (wijnen uit het instapgamma). In 2014 werd deze heruitvoer van wijnen geschat op 50 tot 60 miljoen flessen, waarvan 40% voor de Verenigde Staten bestemd was. Andere landen van bestemming voor de heruitvoer van wijnen zijn hoofdzakelijk Frankrijk, Rusland, Luxemburg, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast worden er ook tal van grote bordeauxwijnen naar bepaalde Aziatische landen heruitgevoerd, dankzij de allocaties van sommige Belgische handelshuizen of invoerders (wijnen die ‘en primeur’ gekocht zijn of de verkoop van wijnen van domeinen die aan Belgische investeerders toebehoren) en wijnen van wijnjaren 2009 en 2010 die voor veilingen en de verkoop per opbod bestemd zijn.

que-sont-devenus-les-postes-de-douaneAankoop over de grens

Door accijnzen en taksen, die recent meerdere keren de hoogte ingingen, is het voor de Belgische consument interessant en almaar meer evident om in het buitenland wijn aan te kopen, vooral in Frankrijk en Luxemburg. Aankopen over de grens laten zich vooral voelen in de provincies Henegouwen en West-Vlaanderen, waar ze ongeveer 30% van het volume uitmaken. In het zuiden van het land, waar de koopkracht lager is, zijn consumenten gevoeliger voor aanbiedingen van grote supermarktketens net over de grens. Deze wijnen die over de grens worden aangekocht, maar uiteraard in België worden gedronken, worden niet opgenomen in de officiële cijfers van de Belgische wijnconsumptie.

De prijzen die Nederlandse ketens (Albert Heijn), Franse (Auchan, Carrefour) of Duitse (Aldi en Lidl) voorstellen zijn bijzonder gunstig. Daarnaast mikt Auchan met zijn aanbiedingen niet alleen op Walen en Vlamingen die dicht bij de grens wonen maar richt het zich ook in perfect Nederlands op Brussel en omgeving.
Een studie van het CRIOC (Centre de Recherche et d’Information des Organisations de Consommateurs en Belgique) toonde aan dat een doorsnee boodschappenkar met voedingsproducten gemiddeld 12% goedkoper is in Frankrijk dan in België.
Volgens het GfK zijn de meest gekochte artikelen nog steeds champagne, wijn, flessen water (in Frankrijk tot twee keer goedkoper) en frisdranken. Van deze aankopen wordt geschat dat het gaat om de consumptie van bijna 8 tot 12% stille wijnen en 30% schuimwijnen. Op een markt met een totaal equivalent van 300 miljoen flessen is dit volume belangrijk! Opvallend is ook de stijgende rol van de Luxemburgse markt met de komst van nieuwe ketens (Monoprix) en de verdere ontwikkeling van reeds bestaande en bekende ketens (Auchan, La Provençale, Cactus …). Voor meer informatie kunt u de studie ‘le marché des vins aux Luxembourg’ bekijken. Voor wijn kunnen er dus uitstekende zaken gedaan worden!

Aankoop op het wijndomein

Als grote wijnliefhebbers zijn veel Belgen, vooral Franstaligen en francofielen, perfect vertrouwd met de Franse wijnstreken en de appellaties. Velen van hen trekken geregeld naar deze Franse wijngebieden voor een toeristische uitstap en kopen hun wijnen onmiddellijk aan op het domein zelf. De regio’s die het meest aangedaan worden zijn Champagne, Elzas, Loire en Bourgogne. Wijnstreken die iets minder worden bezocht zijn de Rhônevallei, Provence , Languedoc en Roussillon.

vente prop

 

 

Parallelle markten

Tijdens tal van degustaties en wijnbeurzen die in de Franse grensstreken worden georganiseerd, ook daar kan de Belgische consument zich ‘en direct’ bij de producent bevoorraden. Wanneer we weten dat iedere persoon per reis 120 flessen mag meenemen, is het dus makkelijk voor te stellen hoeveel flessen er in een kleine bestelwagen met vier personen naar België worden doorgesluisd. Daarbovenop worden er ook tal van kleine wijnbeurzen in België georganiseerd. Tal van producenten verplaatsen zich maar al te graag om hun wijnen die dag te slijten. Deze verkoopcijfers, die niet opgenomen worden in de exportstatistieken, komen eveneens bij het cijfer van het Belgische wijnverbruik.

Van aankopen over de grens (Frankrijk, Luxemburg …), wijnen die rechtstreeks op het domein worden aangekocht en de parallelle markten wordt de jaarlijkse verkoop van het aantal wijnen ‘zonder douane’ geschat tussen 40 en 45 miljoen flessen.

 Weblink België en Wijn (Aflevering 1)
Weblink België en Wijn (Aflevering 3)
Weblink België en Wijn (Aflevering 4)
Weblink België en Wijn (Aflevering 5)

FRANCE VINS 2016

 

Banniere-Megavino-2015_sanstexte

 

 

Geef een reactie