België en wijn (Episode 1)

23/11/2015 - Business France, een van onze partners, maakte zopas een opmerkelijke studie bekend rond de Belgische wijnmarkt met als titel: Le Marché des Vins en Belgique.
Hieronder kunt u enkele interessante zaken lezen omtrent onze wijnconsumptie, gewoonten, voorkeuren enzovoort.
Belangrijke cijfers, geografische verdeling, aankopen over de grens, parallelle markten, importcijfers per regio in waarde, evolutie 2014/2004 en 2014/2013, het fenomeen cava, consumptietrends, verbruikersprofiel, import- en verdeelcircuits, enz...
Maar omdat heel veel cijfers soms lastig te verteren zijn, geven we ze u beetje bij beetje. In afleveringen, als een soort « Game of Wines » of « House of Wines ».

Episode 1: algemene cijfers

België is de 5e belangrijkste wijninvoeder wereldwijd met bijna 5% van de mondiale import. Het is de 3e belangrijkste wijnklant van Frankrijk in volume en de 4e belangrijkste in waarde.
De consumptie van stille wijnen bedraagt 25 liter per inwoner per jaar (en 4 l per inwoner/jaar van schuimwijnen).
De Belgische lokale productie is zeer laag (ongeveer 554.000 liter).
De totale wijnimport in 2014 bedraagt ongeveer 3,12 miljoen hectoliter (-1%) en 988 miljoen euro (+1%).
De evolutie van de totale wijnimport op 10 jaar: +19% in waarde en +8% in volume.
De import van Franse wijnen in 2014 bedraagt ongeveer 1,5 miljoen hectoliter (-4%) en 565 miljoen euro (-2%)
De totale consumptie op de Belgische markt wordt geschat op 2,4 miljoen hectoliter (ongeveer 300 miljoen flessen).

In 20 jaar tijd steeg de jaarlijkse consumptie van wijn per inwoner van 18 naar 25 liter, terwijl de consumptie van bier daalde van 121 naar 80 liter.
Deze cijfers zijn een van de hoogste wereldwijd voor een land dat zelf geen echt wijnproducerend land is. Tot grote spijt van de bierbrouwers drinkt de Belgische consument dus almaar minder bier in het voordeel van wijn.

image_les_grands_chiffresVolgens GfK, wereldwijd een van de grootste marktonderzoeksorganisaties, vertegenwoordigt de wijnconsumptie actueel 19,4% van de gezinsuitgaven in waarde van alle dranken die thuis worden gedronken.
Huisgezinnen verminderden echter in 2014 lichtjes hun uitgaven op gebied van stille wijnen en schuimwijnen (-5,6%) terwijl het volume quasi stabiel bleef.
Respectievelijk vertegenwoordigt de gezinsaankoop van stille wijnen 78% in waarde, tegen 22% voor de schuimwijnen.

 

SVL2015_InVinoVeritas_960x180_NL

Gezinsuitgaven van dranken die thuis worden geconsumeerd

Dépenses vl

boissons

Verdeling volgens kleur

Glass of red, pink and white wine

Rode wijn vertegenwoordigt ongeveer 52% van de totale wijnconsumptie !
45% in Vlaanderen en 55% in Brussel en Wallonië.

Rosé is goed voor 18% van de Belgische consumptie.
Maar Brussel en Wallonië neemt daarin maar liefst bijna 71% voor zijn rekening.

Witte wijn is goed voor 30%. Vlaanderen (met 45% van de aankoop van stille wijnen) vertegenwoordigt 61% van het volume witte wijnen.

Prijsklassen

Basisgamma < 2,5 euro = 45%
Hierin is Frankrijk een belangrijke speler, gevolgd door Spanje, Italië, Zuid-Afrika en Chili.
De perceptie van kwaliteit daalt heel sterk onder de 2 euro : verdelers verkiezen enkel rond deze prijzen te werken onder de vorm van promotionele acties (5+1, 11+1) om zo de publicatie van zeer lage eenheidsprijzen te vermijden. Belangrijk daarin zijn de hard discounters en de wijnen die lokaal gebotteld worden (Colruyt / Delhaize).
De psychologische prijs bedraagt 2,49 euro (refererend naar 100 oude Belgische franken).

Middensegment 2,5 – 3,5 euro = 25%
Frankrijk, Italië, Spanje, Chili, Australie.
Hoofdverkoop van wijnen in hypermarkten en supermarkten.
Het segment gaat achteruit: druk van de hard discounters onder de 2,5 euro en upselling bij een deel consumenten.

Middensegment – Hogere prijsklasse 3,5 – 5 euro = 20%Euro
Frankrijk, Italië, Spanje, Chili, Australië, Portugal, Zuid-Afrika.
Zeer belangrijk segment voor de grootdistributie: breed assortiment.
De vraag blijft zeer groot, nieuwsgierig publiek dat openstaat voor nieuwigheden en diversiteit.
Segment van exclusieve wijnmerken, deels in België gebotteld.

Hogere prijsklasse > 5 euro = 10%
Frankrijk, Italië, grote opkomst van Spaans wijnaanbod.
Geen Nieuwe Wereldwijnen boven de 10 euro, met uitzondering van enkele topwijnen.
Segment van wijnhandels, met een sterke concurrentie van de grootdistributie: brede keuze en promotionele aanbiedingen.

Weblink België en Wijn (Aflevering 2) 
Weblink België en Wijn (Aflevering 3)
Weblink België en Wijn (Aflevering 4)
Weblink België en Wijn (Aflevering 5)

 Voor meer “Dossier IVV”, klik hier

Banniere-Megavino-2015_sanstexte

1 reactie

  • Geert says:

    Zeer interessante, en deels verrassende, informatie!
    Dankjewel!

    Groeten,
    Geert

Geef een reactie