Prijsstijgingen in Italië, likeur voor jongeren en Vins Sans Indication Géographique

05/3/2018 - Deze week gaan wij op reis naar Italië, Frankrijk en Duitsland, met een klein flashback...

Prijsstijgingen voor Italiaanse wijnen

Ten gevolge van een kleine oogst in 2017 (amper 39 miljoen hectoliter, hetzij 28% minder dan in wijnjaar 2016, en zelfs – 45% in Toscane), rijzen de wijnprijzen in de meeste Italiaanse wijnregio’s de pan uit. Zo stegen de prijzen voor Brunello di Montalcino met 12%, voor Orvieto met 14%, voor Soave met 15%, voor Barbaresco met 20%, voor Chianti Classico met 17%, voor Lambrusco met 20 tot 38% al naargelang de druivenrassen en voor Castel del Monte van Puglia met meer dan 75%!
Ook Prosecco wordt duurder (+18% voor de ‘gewone’ en +20% voor de Conegliano Valdobbiadene).

De enige grote uitzondering is de Montepulciano d’Abruzzo waarvan de prijzen quasi stabiel bleven (+2%).
Misschien is dit het moment om goede zaken te doen met wijnen van wijnjaren die vandaag te koop zijn?

 

Een oude Duitse likeur
voor Franse jongeren

In Frankrijk is dit dé likeur waarvan de verkoop onophoudelijk stijgt.

Opmerkelijk is dat het niet om een internationaal merk gaat met enorme budgetten, maar om een oud merk van de Duitse familiale holding Mast-Jägermeister. Bovendien dankt het zijn succes aan een jong cliënteel, want het zijn vooral jongeren onder de 30 jaar die het kopen.

Geen studentenfeest meer in Parijs zonder een shot Jäger!

Alleen al in de supermarkten, waar de grootste verkoop plaatsvindt, werd er het afgelopen jaar niet minder dan 800.000 liter verkocht, tegen amper 200.000 liter in 2013. De horeca was op zijn beurt goed voor meer dan 600.000 liter.

Wat maakt dat jongeren deze likeur op basis van 56 ingrediënten opeens lekker vinden? Ongetwijfeld de mix van alcohol (35°) met suiker en bitter, zonder het hippe ‘vintage’ karakter te vergeten.

Wie weet is er ook een mooie toekomst weggelegd voor Elixir d’Anvers?

 

Wijnen zonder geografische
vermelding boomen in Frankrijk

VSIG-wijnen (Vins Sans Indication Géographique), met name Vins de France, Vinos de España, Wijnen van de Europese Unie … zijn vandaag goed voor 1 op 5 wijnen die verkocht worden in de Franse supermarktketens: 20,4% om juist te zijn, hetzij een stijging van meer dan 2,6% in vergelijking met vorig jaar. (gegevens IRI)

Het gros van deze categorie zijn Spaanse wijnen, die niet altijd even herkenbaar zijn omdat ze veelal onder merken van handelshuizen of wijncoöperaties worden verkocht en de consument vaak niet weet wat de samenstelling van deze wijnen is.

Hun belangrijkste handelsmerk, buiten de bekende merknamen: hun prijs.

Voor meer “News”, klik hier

 

Geef een reactie